Miten AdBlue®-liuosta käytetään?

AdBlue on yksinkertainen ja vaaraton tuote. Liuoksen käytössä kannattaa kuitenkin noudattaa selkeitä sääntöjä, koska sen kanssa käytetty SCR-katalysaattori on erittäin herkkä epäpuhtauksille.

Jotta SCR-järjestelmä toimii oikein, AdBlue-liuoksen likaantuminen on estettävä. Näin vältetään myös kalliit korjauskustannukset. Jotta ajoneuvosi (esimerkiksi traktori, raskas tai kevyt hyötyajoneuvo, pakettiauto, auto, paikallisbussi tai pitkän matkan linja-auto) toimisi mahdollisimman hyvin, AdBlue-liuokseen ei koskaan saa lisätä mitään. Jopa veden lisääminen voi vaurioittaa SCR-järjestelmän katalysaattoria. Oikein säilytetty ja avaamaton tuotepakkaus Yaran Air1-liuosta säilyy priimana n. 18 kk:tta tuotantoajankohdasta laskettuna.

Toimi näin Älä toimi näin
  • Kaada AdBlue-liuosta vain AdBlue-säiliöön. Sekä säiliön täyttöaukko että -korkki on merkitty selvästi.
  • Varmista, ettei dieselöljyä koskaan lisätä AdBlue-säiliöön
  • Käytä vain AdBlue-liuokselle tarkoitettuja laitteistoja nesteen säilytykseen ja täyttöön
  • Pidä AdBlue-laitteistosi puhtaana ja pölyttömänä
  • Varmista, että AdBlue-säiliön ja -pakkauksen sinetti on paikoillaan ja vahingoittumaton
  • Käytä AdBlue-laitteiston sisäosien puhdistukseen ja esitäyttöön demineralisoitua vettä (tai AdBlue-liuosta)
  • Suojaa järjestelmä väärinkäytöltä: älä sekoita nesteeseen vesijohtovettä, polttoainetta, öljyä tai muita nesteitä
  • Käytä suojavaatetusta, jos AdBluen läikkyminen on mahdollista.
  • Jos AdBlue-liuosta läikkyy maahan, ajoneuvoon tai maalatulle pinnalle, puhdista se huolellisesti vedellä
  • Suojaa neste kuumalta ja kylmältä. AdBlue jäätyy, kun ympäristön lämpötila on –11˚C
  • Sulata jäätynyt AdBlue siirtämällä säilytyspakkaus lämpimiin sisätiloihin. AdBlue-liuosta voi käyttää taas sulatuksen jälkeen, kun kaikki kiinteät kiteytymät ovat täysin sulaneet liuokseen.
  • Säilytä AdBlue-liuosta poissa suorasta auringonvalosta
  • AdBlue-liuosta on säilytettävä alle 30˚C:n lämpötilassa, koska tätä korkeammassa lämpötilassa se alkaa hitaasti hajoamaan
  • Jäähdytä ylilämmennyt AdBlue-pakkaus ruiskuttamalla sinetöidyn pakkauksen päälle vettä
  • Älä lisää AdBlue-liuosta dieselsäiliöön 
  • Älä lisää dieselöljyä AdBlue-säiliöön
  • Älä lisää AdBlue-säiliöön vettä tai muita nesteitä
  • Älä sekoita AdBlue-liuosta muihin nesteisiin – se ei ole lisäaine
  • Älä käytä AdBlue-liuosta, jos siihen on päässyt vesijohtovettä tai muita aineita, kuten esimerkiksi dieselöljyä
  • Älä läikytä AdBlue-liuosta maahan, sillä liuoksesta märkä kohta saattaa muuttua liukkaaksi tai betonin tai muurauksen rakenne voi heikentyä.
  • Älä jätä läikkynyttä AdBlue-liuosta puhdistamatta 
  • Älä aja SCR-järjestelmällä varustettua ajoneuvoa ilman AdBlueta. Tämä on laitonta ja aiheuttaa ylimääräisiä käyttökatkoksia. 
  • Älä käytä muita aineita kuin AdBlue-liuosta (esimerkiksi urealiuoksia). Tämä voi aiheuttaa kalliita vaurioita SCR-järjestelmässä
  • Älä tee järjestelmän ohitusta, sillä kyseinen toimenpide voi vaikuttaa takuuseen. Se on myös laitonta ja joudut mahdollisesti asettamaan auton puolitehotilaan. 
  • Älä käytä AdBlue-liuoksen lisäämiseen likaisia tarvikkeita, kuten likaisia suppiloita, kannuja tai öljykanistereita
  • Älä säilytä AdBlue-liuosta suorassa auringonvalossa
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu
Air1® AdBlue®
Sami Ruisma
Sami Ruisma
Tuotepäällikkö, Air1®, AdBlue®, Jälleenmyyjät
Juha Sarlund
Juha Sarlund
Liiketoimintapäällikkö, Environmental Solutions

Käytä laadukasta AdBlue-liuosta: Yaran tuotemerkkiä Air1®

AdBlue-liuosta käytetään SCR-tekniikalla varustetuissa dieselajoneuvoissa. Yara on yksi maailman johtavista AdBlue-liuoksen valmistajista. Suomessa Yara valmistaa AdBlueta Valkeakosken tuotantolaitoksella. Yaran Air1-tuotemerkillä markkinoitava AdBlue-liuos toimitetaan Air1-jälleenmyyjäverkon kautta kaikkialla Suomeen.

AdBlue® is a registered trademark of the Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA).